Liv, leg og læring i Egebo Naturbørnehave sætter et positivt aftryk hos både børn og voksne

Iben Amalie Kjær & Camilla Tonnesen

26/06/2021

Naturbørnehaver er et hit
Ifølge en undersøgelse foretaget af Skov- og Naturstyrelsen er det tydeligt, at antallet af naturbørnehaver fortsat er i vækst. I 1992 var der i alt 66 naturbørnehaver i Danmark. Den sidste opgørelse er fra 2018, som viser en stigning til minimum 681 naturbørnehaver.

”Ved naturbørnehaver forstås dagtilbud under serviceloven, hvor børn og personale færdes og leger udendørs i skove og andre landskabstyper hele året rundt i al slags vejr – ofte 3-5 timer dagligt”.

I `Rødderne´ er der fokus på læring og undren over verden, men der er også plads til sjov og hygge for de 3-5 årige børn. Foto: Camilla Tonnesen


Hverdagen i Egebo Naturbørnehave
Birgitte Nielsen er leder af Egebo Naturbørnehave, som ligger i Vejen. Som naturbørnehave har de nogle ”skal-opgaver”, som de er politisk underlagt, men de er også selv med til at sætte sit præg på, hvad hverdagen i naturen skal indeholde. Det er tydeligt for enhver, der træder ind gennem lågen hos Egebo, at der sættes et stort fokus på det lærerige udeliv.

“For mig er det vigtigt, at vi ikke skal sidde inden for og lære om naturen. Man skal ud og mærke naturen og årstiderne”. 

Idyllisk oase er nok den bedste måde at beskrive Egebo Naturbørnehave på. Børnehaven har plads til i alt 90 børn. De er opdelt i fire grupper af cirka 22 børn, hvortil der er knyttet 2 faste pædagoger og en medhjælper. Grupperne har navn efter naturen: Rødderne, Stammen, Kvisten og Knopperne. I løbet af dagen bliver børnene opdelt i kernegrupper og læringsgrupper. I kernegrupperne er der plads til leg og samvær, mens læringsgrupperne tager temaer op såsom natur-og udeliv. 

Opdelingen af børnene i kernegrupperne gør, at relationen mellem dem bliver forstærket. Foto: Iben Amalie Kjær


Læring i naturen
På et tidspunkt havde børnehaven besøg af en naturvejleder, som uofficielt er blevet døbt Natur-Rikke. Hun skulle lære børnene om den proces, der finder sted, når et dyr bliver nedbrudt. Og det var uden tvivl til stor begejstring. At skabe rammer for undren og læring er Egebos formål og tilgang til det at være en naturbørnehave. Egebo beskæftiger sig også med science i den forstand, at børnene undrer sig over noget, som de får øje på – f.eks. regnbuer og biller. Herefter går børnene og pædagogerne på jagt efter svar og opstiller nogle hypoteser. 

Børnene i `Rødderne´ efterspørger tit bål som en aktivitet. Her er de i gang med dagens snobrødsbagning. Foto: Camilla Tonnesen


Trivsel i naturen
Det er både børn og voksne, som har gavn af en hverdag udenfor. Børnene har en frihed i forhold til akustikken og den ekstra plads til at lege. Også personalet trives langt bedre i den friske luft. Marianne, som er pædagog i Egebo, mærker tydelige pluspoint på overskudskontoen.  

“Jeg har altid elsket at være meget i naturen, men før var det kun i middagsstunden, at vi var ude. Nu, hvor vi er så meget udenfor, er jeg træt, når jeg kommer hjem, men på den gode måde”. 

I den livlige oase er der fuld sving i Tarzan-gyngerne. Og i en naturbørnehave er der netop plads til højlydte skrig og grin, som giver en helt speciel frihed for både børn og voksne. Foto: Camilla Tonnesen


Efterspørgsel på naturbørnehaver 
Birgitte Nielsen mærker en stor efterspørgsel på pladser i Egebo. Hun tror, at flere og flere forældre vælger en naturbørnehave, fordi det giver frihed til liv, leg og læring, som børnene kan få gavn af på sigt.

“Vi håber, at vi er med til at klæde dem på til skolelivet, men også videre i deres liv. Det der med, at der ikke kun er ét svar, men også andre veje – det håber vi, at vi er med til at skabe”. 

Flere af forældrene var bekymrede for, at deres børn ikke ville få øvet finmotorik, men både LEGO, dukker og biler bliver taget med udenfor. På den måde har børnene rig mulighed for at kombinere indendørs og udendørs aktiviteter. Foto: Iben Amalie Kjær


I fremtiden vil vi højst sandsynligt se et boom af naturbørnehaver. Flere undersøgelser viser nemlig, at naturen har en positiv indvirkning på børns opmærksomhed, sundhed, indlæring og motorik. Også som følge af Corona-krisen er det oplagt at tage leg og læring med ud i naturen for at undgå smitte.




Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

Blog på WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: